Veel bedrijven gaan eigen doelen niet halen.
Bedrijven worden geconfronteerd met groeiende druk van overheden, klanten en investeerders om hun steentje bij te dragen aan de strijd tegen de opwarming van de aarde. Onder deze druk deden veel grote organisaties beloftes aan haar stakeholders. Maar hoe realistisch blijken deze doelen te zijn?
De druk van duurzaamheid
De roep om duurzaamheid komt van alle kanten. Overheden stellen steeds strengere regels op om de uitstoot van broeikasgassen te beperken en consumenten kiezen steeds vaker voor bedrijven die groen handelen. Bedrijven die achterblijven, riskeren niet alleen boetes en slechte pers, maar kunnen ook klanten verliezen aan concurrenten die wél duurzaamheid serieus nemen.
Het behalen van klimaatdoelen vraagt om meer dan mooie woorden; het vereist actie. Grote bedrijven moeten duurzaamheid opnemen in hun kernstrategie en hier via de CSRD over rapporteren. Over deze rapportageplicht organiseert BURG QHSSE begin september een Kennissessie.
Bedrijven moeten zodoende niet alleen minder vervuilen, maar ook slim investeren in energie-efficiëntie, hernieuwbare energie en nieuwe technologieën die afval en uitstoot verminderen. Hoe vergaat ze dit?
Tussentijdse conclusie: de ambitie te hoog, de uitvoering te matig (of beiden)
In de beoordeling van duurzaamheidsprestaties zijn klimaatactivisten traditioneel kritisch. Beleggers en vermogensbeheerders voegen zich inmiddels ook bij de groep die prestaties van grote bedrijven met een scherp oog beoordelen en hierover naar buiten treden. Omdat zij traditioneel veel data tot hun beschikking hebben, kunnen zij deze beoordeling erg goed maken.
Zij komen tot de conclusie dat grote bedrijven de eigen klimaatdoelen veelal niet (zullen) behalen en dat meer dan de helft van de onderzochte bedrijven geen geloofwaardig plan heeft om hier wel in te slagen – aldus hoofd duurzaamheid van Fidelity International welke samen met Robeco, LGIM en Schroders ruim 3000 miljard vermogen in beheer hebben.
Shell en Unilever zagen in dat zij de lat te hoog hadden liggen en op uitdagingen stuitten in de uitvoering. Zij verlaagden hierop de eigen klimaatdoelen.
Uitstel betekent (nog) geen afstel
Hoe bedrijven richting de toekomst omgaan met klimaatdoelen, blijft koffiedik kijken. Tegelijkertijd is er wel de zekerheid vanuit het Klimaatakkoord van Parijs 2015 en blijven stakeholders druk zetten op het bedrijfsleven. Innoveren en verduurzamen zal daarom, verder ondersteund door onder andere CSRD-rapportageplichten, belangrijk blijven – echter zal een extra blik op de gedane en toekomstige beloftes nodig zijn.