Met de juiste functietitels en zoektermen
In een krappe arbeidsmarkt is de juiste taal één van de sleutels tot succes. Stel je voor: je hebt dé perfecte vacature openstaan, maar toch blijft die inbox leeg. Hoe kan dat? Waarschijnlijk ligt het aan de manier waarop je de functie hebt omschreven. In dit artikel ontdek je hoe je met slimme functietitels en scherpe zoektermen niet alleen meer kandidaten aantrekt, maar ook precies de specialisten die jij nodig hebt.
Waarom functietitels ertoe doen:
Als je zelf op zoek zou zijn naar een nieuwe uitdaging, zou je dan klikken op een vacature met een titel als “Software Tovenaar” of ga je eerder voor “Senior Software Engineer”? De eerste klinkt misschien leuk, maar bij de tweede weet je precies wat je kunt verwachten. Wees duidelijk en laat het mysterieuze gedoe maar achterwege. Titels als “Marketing Ninja” klinken misschien hip, maar zijn te vaag. Gebruik liever iets wat iedereen begrijpt, zoals “Content Marketing Specialist”.
Professionals hebben vaak specifieke termen die ze in hun zoekopdrachten gebruiken. Zorg dat jouw functietitel daarbij aansluit. Je wilt tenslotte dat ze jouw vacature vinden, toch?
Marktonderzoek Wesley de Gier:
De afgelopen periode heeft collega Wesley de Gier aan zijn netwerk van vele duizenden specialisten gevraagd welke termen worden gebruikt bij het zoeken naar nieuwe carrièrekansen. In totaal ontving Wesley 286 stemmen vanuit zijn netwerk waarbij vooral de breder opgezette termen als QHSE (Quality, Health, Safety en Environment), HSE (zie hiervoor) en KAM (Kwaliteit, Arbo en Milieu) met 60% goed scoorden. Veiligheidskundige scoorde als term nagenoeg eenzelfde score als de opleidingen IVK, MVK en HVK – afkortingen voor Integrale, Middelbare en Hogere Veiligheidskundige.
De titel staat, nu aan de slag met slimme zoektermen
Kies de woorden in je functietitel en beschrijving zorgvuldig. Denk na over wat jouw ideale kandidaat intypt in de zoekbalk. Tools zoals Google Trends kunnen je helpen te ontdekken welke zoekwoorden populair zijn binnen jouw vakgebied. Wat in de ene sector werkt, kan in een andere volledig de plank misslaan. Pas je termen aan op de branche waarin je werft. Als je bijvoorbeeld in de QHSSE werft, gebruik dan de taal van die sector.
Niet iedereen zoekt op dezelfde manier. Denk aan alternatieve termen voor dezelfde rol, zoals “Sales Executive” en “Accountmanager”. Zo vergroot je je kans om gevonden te worden.
Een vacaturetekst geeft basis, maar nooit het startpunt
Nemen wij de werving- en selectie van een QHSSE-specialist uit handen, dan zullen wij altijd werken met eigen teksten en marketingcommunicatie. Het is ons specialisme om aansluiting te vinden bij een schaarse doelgroep. Tegelijkertijd moet onze communicatie volledig aansluiten bij de functie en de organisatie(cultuur) waar iemand uiteindelijk komt werken.
Zo zullen wij – zelfs wanneer wij in een vacaturetekst bovenstaande tips terugzien – altijd starten met een kennismaking en intakegesprek, op locatie of digitaal. De informatie die wij hieruit ophalen zullen wij geregeld herijken en daar waar nodig teksten verder specificeren. Zo vinden wij aansluiting met de doelgroep én is het beeld dat wij schetsen altijd accuraat.
Conclusie:
Met de juiste functietitels en zoektermen kun je veel meer bereiken dan alleen maar wat extra sollicitaties. Je trekt precies de specialisten aan die jouw organisatie nodig heeft. Wees duidelijk, gebruik termen die passen bij je doelgroep en vergeet niet om inclusieve taal te gebruiken. Blijf testen en verbeteren, en je zult zien dat je wervingsproces steeds succesvoller wordt.